Ojciec Siergieja Bezrukowa opowiedział, jak rozwijają się relacje aktora z nieślubnymi dziećmi. „Właściciel jest w teatrze sam. To ja". Działanie, którego się po sobie nie spodziewałeś

Siergiej, w którym momencie sytuacja z brzozami wymknęła się spod kontroli?

Dobry wygląd. 2003, serial „Fabuła”, w którym zagrałem dobrego policjanta. Jest piosenka tytułowa „Birches”. Stało się bardzo popularne i do dziś, gdziekolwiek występuję, „Brzozy” śpiewa cała publiczność. 2005, wychodzi Jesienin. Jego symbolem są brzozy. I od tego momentu wszystko poszło gładko. Od KVN do KVN. Ale nie jest mi przykro, niech tak będzie.

Czy naprawdę tak bardzo kochasz tę pierwotną estetykę?

Kocham rosyjską kulturę. Kiedy dojdzie się do kiczu – brzoza, bałałajka, niedźwiedź – to już za dużo. I szczerze mówiąc, już mnie to denerwuje.

Jednak w świadomość masowa jesteś najbardziej rosyjskim aktorem. Obowiązek rosyjskiej duszy: namiętności, rzucanie, szaleństwo.

Są namiętności i rzucanie. Z piciem jest gorzej, ja nie piję.

Po prostu nie lubię siebie, kiedy jestem pijany: przestaję być dowcipny i czarujący.

Dziwny! U mnie jest odwrotnie!

Ale nie mogę żartować, traci się szybkość umysłu, stajesz się lepki, nie masz czasu na reakcję. Mogę udawać pijanego i być zabawnym, ale w rzeczywistości staję się nieśmieszny. Kiedy pytają mnie dlaczego, zwykle odpowiadam, że przede mną wszystko było już wypite. W czasach mojego ojca bractwo aktorskie miało takie powiedzenie: „Nie pijesz, nie jesteś geniuszem”. Dlatego wszyscy pili, restauracja WTO była miejscem kultowym.

Dziwne uczucie: jakby reżyserzy się mnie bali

Mój ojciec dał mi wiele. Mimo całego mojego sceptycyzmu wobec tamtej epoki – ludzi tamtej epoki, pokolenia naszych ojców – darzę wielkim szacunkiem. Mój ojciec wychował mnie przykładem. To oczywiście banał, ale osobisty przykład - główna zasada Edukacja. Jeśli chcesz, aby syn przestał palić, nie pal sam. Jeśli chcesz, żeby uprawiał sport, zrób to sam.

Swoją drogą, czy teraz jesteś w dobrej formie? Ile podciągnięć jesteś w stanie wykonać?

Myślę, że w dobrej formie. Uprawiam boks i potrafię wykonać dwanaście podciągnięć.

Boks? Walczyłeś?

Nie, jakoś Bóg był miłosierny, nigdy nie dał mi takiej sytuacji. Pewnie nakrzyczałabym na niektórych przedstawicieli mediów, czasem mam ochotę ich wyzwać, a nawet walnąć w twarz. Tę kwestię musimy jednak powierzyć prawnikom.

Wspomniałeś, że jesteś sceptyczny wobec tamtej epoki. Co było z nią nie tak? I wiele osób teraz naprawdę tego nie rozumie.

Ile tam było hipokryzji i kłamstw. Niesamowita ilość zakazów. Film Hermana „Kontrola drogowa” przeleżał na półce dwadzieścia lat! Mówią: „to wstyd dla państwa”, a tu to wstyd dla narodu. Ludzie uwierzyli. Pomimo tego, że wśród ludzi było więcej moralności, na górze moralności był całkowity brak. ZSRR to kraj stworzony na krwi. Obecnie wystawiamy spektakl na podstawie opowiadania Astafiewa „Wesoły żołnierz”. Wszystko, co się mówi o wojnie, nawet teraz jest sprzeczne z powszechną opinią. Astafiew miał inny stosunek do Żukowa i tego, co się działo. Cóż za wojna, którą wszyscy prowadzili przeciwko temu samemu rosyjskiemu żołnierzowi, który wygrał, mimo że nie zależało im na żadnym życiu. A potem, po wojnie, ilu ludzi zginęło, tych samych żołnierzy, zwyczajni ludzie. Potworne podejście do zwykłych ludzi!

Jest jasne. Porozmawiajmy o Wysockim. Czy byłeś gotowy na taką reakcję, na te wszystkie żarty?

Niech żartują! Człowiek musi w jakiś sposób wylać mnóstwo miłości i szczęścia. Wręcz przeciwnie, byłam przygotowana na to, że tajemnica nie zostanie ujawniona i nikt nic nie powie. Sam to propagowałem. Nie rozpoznali mnie, gdy kręciłam w makijażu. Na karcie wezwania widniałem jako „Witalewich” i ze wszystkimi podpisano umowę o zachowaniu poufności. To naprawdę niesamowita historia. Przeczytałem w gazecie, że przygotowywana jest sesja zdjęciowa, że ​​Maszkow jest na przesłuchaniu, i pomyślałem: szkoda, że ​​mnie nie zaproponowali… ale dzięki Bogu. W tym czasie grałem już w Jeszuę, potem Jesienina i Puszkina. Filmy kręcono w odstępie siedmiu lat, ale ukazywały się jeden po drugim. Zrozumiałem, że w ten sposób dodawałem sobie kolejne żarty. Myślę, że gdyby teraz był obecny także Wysocki, to byłaby to diagnoza. Megalomania. A potem producent dzwoni i oferuje! Mówię: nie, w żadnym wypadku nie zostanę po prostu z góry ukrzyżowany. Mija rok. W tym czasie zmienił się reżyser i przesłuchano wielu aktorów. Spotykam się z producentem, on mi mówi: „Mimo to przeczytaj scenariusz”. OK, czytam. Odważnie, oczywiście, ale powiedziałam nie. Pokazuje mi mój portret zmodyfikowany w komputerze i widzę twarz Wysockiego. Producent namówił mnie, żebym po prostu spróbował, tylko dla siebie, mówią, nikomu tego nie pokażemy. Robią mi makijaż, a w nocy Ernst dzwoni i mówi: „Jesteś zatwierdzona”. Co mogłem powiedzieć? Bardzo chciałem zagrać tę rolę, ale opierałem się z całych sił. I tu zostaje mi przedstawiony fakt.

Jak długo trwało wykonanie makijażu?

Trzy i pół godziny. Mieliśmy dziewięć próbek maski, ale nic nie zadziałało. Na początku był bardziej podobny, ale nie tak elastyczny. Nie oddycha, po pół godzinie zaczynają się procesy na skórze. A to, że pracowałam przez dziewiętnaście godzin w masce, spowodowało później duże problemy zdrowotne. To było błędne. Ale nikt wcześniej tego nie zrobił. Utożsamiałem się z Gagarinem, którym z jakiegoś powodu jeszcze nie grałem. To było tak, jakby wypuścili mnie w kosmos i sprawdzali: jak się masz, czy jeszcze żyjesz? Poza tym było lato 2010: dym, upał... A ja jak żołnierz wytrzymałem i krzyczałem z wnętrza: wszystko w porządku, działamy! Po każdej sesji zdjęciowej regulowałem także plecy, ponieważ musiałem trzymać ramiona do wewnątrz – zgodnie z chirurgią plastyczną Wysockiego. Miał wewnętrzne ramiona, sylwetkę boksera. Pod koniec dnia po prostu złamał mi się kręgosłup. Nie narzekam, chcę tylko jasno powiedzieć, że to wszystko było obarczone wielkim ryzykiem i wiązało się z dużymi problemami fizycznymi.

Lista hitów bohatera

Aktor:

Miasto:

Piotr

Danie:

vobla

Twoje filmy są bardziej komercyjne. Dlaczego nie widać Cię w filmach autorskich?

Szczerze mówiąc, to bardzo rozczarowujące. Jestem gotowy i otwarty, czasami działałem zupełnie swobodnie, dla pomysłu. Około dziesięć lat temu miałem jeden oryginalny film – „Miasto bez słońca”, w którym zagrałem artystę. To dziwne uczucie: jakby reżyserzy się bali. Po „Brygadzie” bali się – nawet prości ludzie myśleli, że jestem bandytą. A ten błyszczący obraz gwiazdy ekranowej mnie krzywdzi. Już lepiej. Trwają prace nad filmem „After You”, w którym gram tancerkę baletową. To absolutnie oryginalny projekt.

A co jeśli Zwiagincew do ciebie zadzwoni? Coś na wzór Lewiatana?

Tu nie chodzi o konkretnego reżysera. Gdyby podobał mi się scenariusz, chętnie zagrałbym ze Zwiagincewem, to wielki mistrz. Najważniejsze dla mnie jest ciekawa historia. I nie ma wtedy znaczenia, czy reżyser jest doświadczonym, czy początkującym reżyserem. Czasami bardzo odrzucałem oferty znani reżyserzy tylko dlatego, że nie podobał mi się scenariusz.

Jeśli program „Lalki”, w którym wyraziłeś swój głos, został teraz wznowiony i oddzwonili do ciebie?

Znów parodia... Nie, to już etap przeszły. Byłem za młody, żeby zrozumieć, co się dzieje w kraju. Teraz wszystko stało się znacznie bardziej skomplikowane i przerażające. Opinia publiczna jest tak rozpalona, ​​że ​​nie ma czasu na żarty. Tutaj trzeba uważać na każde słowo, bo każde zdanie można zreinterpretować, odwrócić jego znaczenie i wykorzystać nie tylko przeciwko Tobie, ale także przeciwko Twoim współpracownikom. Teraz jedno słowo może wywołać kłótnię wielka ilość ludzi, żeby przestali się witać. Elementarne roszczenia do kreatywności można interpretować jako wypowiedź polityczną. Ale nie mogę sobie na to pozwolić, bo teraz odpowiadam nie tylko za siebie, ale także za ogromną ekipę Teatru Wojewódzkiego.

Tak, masz nie mniej niż własny teatr. Jakieś osiągnięcia?

Przyjdź i przekonaj się sam. Powiem tylko, że mamy dopiero dwa lata, a już mamy dość mocny repertuar, piętnaście nowych produkcji. Nie tylko dla dorosłych, są też wspaniałe występy dla dzieci.

W „Drodze Mlecznej” po raz pierwszy zagrałem zwykłego człowieka!

1 stycznia film „ droga Mleczna„w reżyserii Anny Matison. Powinienem iść?

Niewątpliwie. To familijny film sylwestrowy, komedia, ale nie taka, w której wstydzi się zarówno żartów, jak i roześmianej publiczności. To więcej głęboka historia. To tutaj grałem po raz pierwszy zwykły człowiek. Tak jest z pożyczkami, rozwodami, rzucaniem. Wielu mężczyzn z pewnością rozpozna siebie, swoje problemy, a może nawet zobaczy ich rozwiązanie. Ale gatunek ten nadal jest komedią. Pod Nowy Rok mąż i żona przez przypadek czytają notatki z życzeniami, które należy spalić...

Czy sam doświadczasz tych typowych problemów? Na przykład, czy miałeś kryzys wieku średniego?

Moje życie zmieniło się w tym roku diametralnie, o czym wszyscy już pisali. Być może to jest ten sam kryzys. Nie wchodząc w szczegóły, przyznaję: to był bardzo trudny emocjonalnie rok.

Nie wchodząc w szczegóły, powiedz mi: co zrobić w sytuacji, gdy żyjesz z jedną kobietą przez wiele lat, a potem nagle zdajesz sobie sprawę, że kochasz inną?

Musisz być ze sobą szczery. I pozostań człowiekiem. To znaczy, aby uniknąć rozlewu krwi. Przynajmniej spróbuj to zrobić. A jeśli potrzebujesz pomocy, to pomóż. W każdej sytuacji należy zachować się z godnością: jesteś mężczyzną. Zdecydowanie nie ma się czego bać opinia publiczna. Czterdziestoletni mężczyzna, który osiągnął określoną pozycję w społeczeństwie, boi się, że coś straci, że zostanie niezrozumiały, że stanie się bohaterem żartu. W wieku czterdziestu lat strasznie jest stracić wszystko i zacząć od nowa, bo możesz już nie odnieść sukcesu. Uważam, że w każdym wieku nie trzeba się tego bać. Jeśli nie okłamujesz siebie, nie bój się. W końcu życie jest naprawdę krótkie. Mój ojciec powiedział mi kiedyś: „Seryozha, jak to szybko mija! Nie możesz sobie nawet tego wyobrazić! To wszystko było wczoraj, ale teraz masz siedemdziesiąt lat. Jak jeden dzień!” W tym życiu nie trzeba się niczego bać. Na żywo! I nie bój się tego życia!

Jesteś wierzący. I prawdopodobnie uważasz się za grzesznika.

Myślę, że każda osoba...

Świetnie! Tutaj spisałem listę grzechów śmiertelnych, przejrzyjmy ją w celu pokuty. Duma?

Dzieje się. Grzeszny. Oczywiście... To profesjonalne. Kiedy czujesz się źle, zdarza się, że wchodzisz do Internetu, aby przeczytać o sobie dobre rzeczy. Poczuć się potrzebnym przynajmniej swoim fanom. Uciekaj tam.

„Właściciel jest w teatrze sam. To ja”

Trzy lata temu Siergiej Bezrukow przejął teatr w Kuźminkach pod fatalną nazwą „Regionalny Dom Sztuki”, w którym nigdy wcześniej nie postawił stopy widz teatru. Wielu wtedy współczuło popularnemu aktorowi, mając pewność, że zrujnuje siebie i nie pomoże katastrofalnej sprawie. Ale minęły trzy sezony, a Teatr Prowincjonalny aktywnie i stanowczo zaczął zdobywać swoje miejsce na teatralnej mapie Moskwy: dziewięć premier w sezonie, tournée, a nawet konferencje naukowe. O Włodzimierzu Wysockim, jego własnych odkryciach, strachu przed urzędnikami i nieprzespanych nocach młody ojciec rozmawialiśmy z Siergiejem Bezrukowem zaraz po premierze spektaklu „Wysocki. Narodziny legendy.”

Spektakl „Wysocki. Narodziny legendy.” Zdjęcie: Anna Koonen

„Wysocki naprawdę zmarł w Bucharze - tam było śmierć kliniczna»

Siergiej, dlaczego zdecydowałeś się wystawić sztukę o Włodzimierzu Wysockim w swoim Guberńskim? Premiera właśnie zakończyła się sukcesem. Czy byłeś niezadowolony z filmu „Dziękujemy, że żyjesz”?

W żadnym wypadku. Byłem pod urokiem filmu, w którym kryła się tajemnica, i byłem pewien, że tajemnica nie zostanie ujawniona do końca – wizerunek artysty nie powinien odwracać uwagi od ekranowego obrazu Władimira Semenowicza. Ze wszystkimi zaletami i wadami, ku mojemu wielkiemu żalowi, wielu nie widziało w filmie najważniejszej rzeczy poza głównym tematem choroby - samej „Modlitwy”, którą teraz czytam w sztuce. Monolog napisał Nikita Wysocki: „Niech wszyscy mają się dobrze, kto żyje, a kto nie… Może nie umarłem dzisiaj, żeby mieć czas powiedzieć: „Jak ja was wszystkich kocham”. Może po to, żeby ten spektakl narodził się, powstał film.

Idea spektaklu jest tak oczywista i zrozumiała – zmartwychwstanie poety Wysockiego. Przecież przez sześć miesięcy nic nie pisze, przed wyjazdem do Uzbekistanu, do zżeranej chorobą Buchary, jest w takiej ludzkiej pułapce. Chce się wyrwać, ale nie może i popycha się: „Ok, pięć koncertów w Uzbekistanie”. To znaczy, spierdalaj i idź nurkować. W Bucharze naprawdę umarł – to była śmierć kliniczna. Ale cud – jego serce ruszyło.


Spektakl „Wysocki” dotyka dwóch ważne tematy bezpośrednio związane z wizerunkiem poety, to wolność i cenzura. Cenzura wybuchła wśród pracowników teatru jak gorączka: „Straż, cenzura!” Zatem ona istnieje czy nie?

Nie dotknęła mnie i nie daj Boże, żeby mnie dotknęła. Nie czuję żadnego molestowania, chociaż doskonale rozumiem, że cenzura jako taka nie istnieje, ale jest takie zdanie. Co więcej, opinię tę czasami wyrażali urzędnicy niższego szczebla. Lokalnie ludzie dmuchają na wodę w myśl zasady „nieważne co się stanie”. To samo jest z opowiadania Czechowa „Człowiek w sprawie” – „nieważne, co się stanie” – i to działa… Od czasów sowieckich wrodzony strach zmuszał lokalnych urzędników do niewłaściwych działań.

I oczywiście nie ma mowy o sowieckiej cenzurze, o której mówimy w naszym spektaklu. Teraz czasy są wolne – a teatry, które pozycjonują się jako teatry wolności, czują się znakomicie, realizują się w twórczości tak, jak chcą i nikogo nie wyrzucają z pracy.

A może cała sprawa leży w naturze naszej psychologii – zawsze być niezadowolonym z władz: to dusi, nie – to wszystko jedno.

Temat jest tak złożony, że nie chcę oceniać. Do każdego artysty trzeba podchodzić indywidualnie, a tym bardziej nie trzeba analizować charakteru artysty, bo ludzie artystyczni są zbyt emocjonalni, a czasem wręcz drażliwi. Dlatego musimy być z nami ostrożni. Swoją drogą pamiętam, że w moim życiu wydarzyło się pewne wydarzenie: pewnego razu – nie powiem, gdzie to się wydarzyło – podeszli do mnie ludzie i poprosili, żebym nie czytał wiersza Wysockiego „Mój czarny człowiek w szarym garniturze. ”

- I co im odpowiedziałeś?

Powiedziałem: „Nie, zrobię, co chcę”. - „Może nie powinniśmy?” – powiedzieli niepewnie. „Nie, to konieczne.” I nie było żadnych sankcji, nic strasznego się nie wydarzyło, ale było śmiesznie i dziwnie. Przede wszystkim sumienie artysty, które pozwala lub nie pozwala mu na coś zrobić, jego własna bariera moralna, której nigdy nie przekroczę. Mówią: „Staruszku, zarobisz na tym”. - „Nigdy tego nie zrobię”. - „To przyniesie ci sukces, skandaliczną sławę”. - „Nigdy tego nie zrobię”.

- Czy możesz wyjaśnić, czego dokładnie Siergiej Bezrukow nigdy nie zrobi?

Cóż, na razie pozwalam sobie na tematy, które poruszamy w naszych spektaklach. Powiedzmy „okopową prawdę” w sztuce „Wesoły żołnierz” na podstawie Astafiewa, a on bardzo niepochlebnie wypowiada się o Żukowie i innych dowódcach wojskowych, ale, co dziwne, przedstawienie okazało się pacyfistyczne.

Pewnie nie popadłabym w całkowitą czerń. Wierzę, że w naszych czasach też powinniśmy pokazywać biel. Mówią: „Przestań, wszyscy jesteśmy czarni”. - „Ale mimo wszystko, jeśli się przyjrzeć, nie można nie dostrzec bieli…” To są po prostu różne podejścia do tej samej edukacji… Słuchajcie, teatr powstał po to, żeby opowiadać o życiu ludzkiego ducha, o tych bardzo powszechnych prawdach, które wielcy mówili o mistrzach, a my, młodzi ludzie, nawet w wieku 43 lat, na nie patrzymy. Dlaczego wychodzę na scenę? Po co? Można pracować nad zaprzeczeniem, ale dziś jest za dużo wyparcia, negatywności zarówno w Internecie, jak i w relacjach międzyludzkich. Wręcz przeciwnie, musisz podnosić, a nie odpychać. Możesz oczywiście sprowokować robota do odejścia, krzyknąć „wstyd” - i wywołać skandal. Ale to nie dla mnie.


Spektakl „Sen rozumu”. Zdjęcie: Swietłana Seleznewa

„Mogę być despotą, ale nie tyranem”

- Od trzech lat jest Pan dyrektorem teatru, czyli dyrektorem artystycznym. Trzy główne odkrycia, których dokonałeś dla siebie?

Po pierwsze, ciężko jest pracować w dużym zespole. Drugie to być demokratą i dyktatorem jednocześnie, bo jedno jest niemożliwe. Tolerancja też nie wchodzi w grę. Po trzecie, martw się o ludzi, których wcześniej nie znałeś, jakbyś był sobą. A oni są artystami, potrzebują ról. W „Tabaka” dokładnie w ten sam sposób spojrzałem na Olega Pawłowicza Tabakowa: „Kiedy pozwolisz mi zagrać Chlestakowa?” I Oleg Pawłowicz: „W tej chwili, właśnie teraz, Seryoga, czekaj, szukamy reżysera”. Więc czekałem i czekałem, w rezultacie zagrałem Cziczikowa w „ Martwe dusze" Użyłem tam wszystkich moich plastików, ale to nie jest Chlestakow.

Rozumiem, że Karina Andolenko wspaniale zagrała Czeboksarową w sztuce „Znalazłem kosę na kamieniu” lub Roxanę w „Cyrano”, ale potrzebuje czegoś nowego, czym ona sama powinna się zainteresować i aby przedstawienie przyciągnęło pełną publiczność. Moi artyści są wspaniali - ta sama Karina, Anton Khabarov, Galina Bokashevskaya, dużo grają, są kochani. Może nie uważa się ich za gwiazdy pierwszej wielkości, ale chciałbym się upewnić, że staną się jedną z nich, aby widzowie poszli je zobaczyć.

- Jak Bezrukov, prawda?

Dziękuję za twoje zaufanie. Tak jak poprzednio, a zwłaszcza teraz, widz kieruje się nazwami lub markami, jakie mają teatry Fomenko czy Żenovach. A Gubernsky ma trzy lata, ale mamy już wielu fanów. A wiesz dlaczego? Widzą, że nie dali się tu oszukać: tak będzie z tym, co jest napisane na plakacie. Jeśli jest napisane „hit dla dzieci” „Wyspa skarbów”, to oni obejrzą hit, znając wartość tej definicji. Aby przyciągnąć widza do teatru, trzeba spróbować, wiedząc, że sztuka to wielkie oszustwo. Ale robienie magicznych sztuczek jest niebezpieczne, musisz powiedzieć prawdę.

- Czy artysta może przyjść do Twojego biura? Rozmawiać, narzekać na życie?

Może. Ale jest chwila podporządkowania – choć nie lubię tego militarnego słowa – żeby nie zamienić naszych relacji w zażyłość. Bo dyrektor nadal jest naczelnym wodzem. A kiedy wyruszasz do bitwy, do ataku, wszyscy muszą cię słuchać. A jeśli jesteście tak demokratyczni i obeznani, to połowa z nich usiądzie, żeby zapalić: „No dalej, dalej. Jeśli tam dotrzesz, nadrobimy zaległości. Czasami trzeba szczekać, żeby wszyscy wstali i poszli.

-Nauczyłeś się szczekać?

Mógłbym to zrobić. Mogę szczekać, mogę być despotą, ale nie tyranem. A jednocześnie bądź absolutnie delikatny i miły, szczerze traktuj każdego z artystów i postaw się na ich miejscu.

Czasem stawiam ich w niemożliwych warunkach: wystawiają jednocześnie trzy spektakle – i mówię: „Wszyscy płakaliście, że nie ma pracy? Teraz będziesz miał to na krawędzi. Ale nie płacz potem. Wyją, ale pracują bardzo ciężko.

- Czy jesteś rozczarowany aktorami, czy dokonałeś ich ponownej oceny?

Nie, bo znam specyfikę zawodu – sam jestem artystą. Przyjrzyj się więc artyście z zewnątrz, jak w lustrze: co przede wszystkim usuwasz od siebie? Pewna kaprys, niezadowolenie, rachunek sumienia, a to przeszkadza reżyserowi w artyście: rachunek sumienia nie pozwoli mu działać, bierzmy się do roboty. Nauczyłem się tego od mojego ojca, który pracował ze mną jako nauczyciel. Potem u Tabakova.

- Czyn, którego się po sobie nie spodziewałeś?

Nie spodziewałem się, że uda mi się połączyć dwa teatry. Nie życzyłbym wrogowi tego, czego doświadczyłem podczas reorganizacji. A to był Moskiewski Regionalny Dom Sztuki (MODI) i w nim Teatr kameralny oraz dramat regionalny Ostrowskiego. Pytam: „Gdzie jest teatr? Co prowadzić? I łączę teatry, wymyślam nazwę - Gubernsky. Musimy jednak zjednoczyć się w kreatywności, tak jak zrobił to Rimas Tuminas za czasów pracy w Wachtangowie. Potem wybrałem Ostrowskiego, wystawiłem sztukę „Znalazłem kosę na kamieniu” i zagrali w niej aktorzy różne teatry. też wpadłem na pomysł role epizodyczne, którego dramaturg nie musi zajmować więcej artystów. I nigdy nie zapomnę przekazania spektaklu „mamusiom/ojcom” po przybyciu artystów. Widziałem na korytarzu „miłe, miłe spojrzenia”, a oni czytali: daj spokój, zrób to. A potem widziałem ich twarze po biegu - patrzyli im w oczy: „Czy mogę trochę wyjść? W małej roli? Musieliśmy wygrać. Udowodniłem to czynami.

- Czy artyści, którzy byli z Ciebie niezadowoleni lub których zwolniłeś, pisali o Tobie?

Jest tu przeszkoda - umowy na czas nieokreślony i to wszystko - nie można zwolnić osoby, nawet jeśli jest ona nieodpowiednia. Ale od jakiegoś czasu doszliśmy do wniosku skuteczne umowy, zgodnie z którym mamy prawo płacić artyście niezapracowanemu lub mało zaangażowanemu w performansy tyle, ile zarobił. Przynajmniej jest szczerze. Nie dotyczy to artystów popularnych, cenię ich.

- Słuchaj, masz taką zdrową psychikę?

Mobilizuję się. Znasz mnie: jestem mężczyzną kochający teatr bez końca, kibicu. Jeśli trzeba, jako nauczyciel opowiem, pokażę, zagram.

- Jakie są twoje stosunki z gubernatorem Worobiowem?

Wspaniały. Cieszę się, że Andriej Jurjewicz ma i zawsze miał wsparcie. Teraz uzyskaliśmy status centrum rozwoju sztuki teatralnej.

Dlaczego nie było Cię na historycznym wydarzeniu - otwarciu nowego budynku Tabakerka na placu Sukharevskaya? To zaskoczyło wiele osób.

Ostrzegłem z miesięcznym wyprzedzeniem, że nie będę mógł uczestniczyć w strzelaninie. Ale wymyślił powitanie wideo: nazywa się „Samuil Yakovlevich to prawie Marshak”. Oblanie nowego mieszkania." Dla mnie to nie były tylko gratulacje-wypisanie się. Anya (Anna Matison – żona, scenarzystka, reżyserka. - PAN.) nakręciłem to tutaj, w sali przedstawicielskiej, zmontowałem i pracowałem Grafika komputerowa. Jest na YouTube. Uzgodniliśmy z Tabakerką, że gratulacje będą wyświetlane na ekranie, przesłałem je, a oni potwierdzili, że je otrzymali, ale z jakiegoś powodu ich nie pokazali. Następnie Marina Zudina pokazała to Olegowi Pawłowiczowi, a on powiedział: „Dziękuję z całego serca”.


Z żoną Anną Matison. Zdjęcie: bogomaz.ru

„Właściciel jest w teatrze sam. To ja"

Czy w związku z tym, że masz teraz własną wytwórnię filmową i interesuje Cię jej promocja, czy odmówisz gry w innych studiach?

Nie, zgadzam się. Więc zagrałem młody reżyser Alexandra Molochnikova – „Mity o Moskwie” – i tam odegrał ciekawą i zabawną rolę. Najlepszą promocją firmy jest produkcja dobry produktżeby zaczęli o Tobie mówić. Oglądałem już materiał do naszego trzeciego filmu - „Łotrów”, okazuje się, że jest to wspaniały i wysokiej jakości film, Anya jako reżyserka ukończyła go w listopadzie. Gram tam ojca głównego bohatera i jego własnego wujka, dwa antypody. A w odcinkach – artyści Teatru Prowincjonalnego.

- Czy umieszczasz swoich artystów w filmach?

Ustalam to. Pierwszą taką serią był „Tymczasowo niedostępny” – jest 23 moich artystów. Potem był film „After You” – to wszystko też jest nasze.

- Stromy biznes rodzinny: własna firma, żona - scenarzysta, reżyser. Jesteś producentem.

Nie będę mówił o fajnym biznesie - na razie są tylko inwestycje.

-Inwestujesz swoje?

Czasem nasze własne. Są zgłoszenia do scenariuszy i seriali, ważne, że bez mojego udziału. Ale o mnie napisano kilka ciekawe scenariusze i mogę powiedzieć, że gdyby nie było Ani, nie byłoby „Drogi Mlecznej” ani „Po Tobie”. Ludzie oczekiwali „Yoloka”, ale wszystko było bardzo subtelne, ciepłe, szczere i prawdziwe. Japończycy wypożyczają obecnie film „After You” i jest to jedyny film, jaki wypożyczyli z Festiwalu Filmowego w Tokio (w połowie marca będzie miał także premierę w Rosji).

- Twoja żona Anya Matison jest scenarzystką, dramatopisarką i reżyserką. Czy boisz się, że możesz zostać właścicielem teatru?

W tym teatrze jest tylko jeden właściciel, jestem nim ja. Myślę, że tak właśnie powinno być. Są asystenci właściciela - dyrektor, prawnicy, menadżer. trupy, łącznie z samą trupą. Nigdy nie rozwinąłem w teatrze nepotyzmu... Dość już oszczerstw. Wszystko powinno być zgodne z talentem: jeśli sztuka jest utalentowana, wezmę ją na sto procent i nie obejrzę, niezależnie od tego, czy jest to krewny, czy nieznany autor.

Jesteś dyrektorem artystycznym, masz fundację, teraz własną wytwórnię filmową, spektakle i twórcze wieczory. Nie pytam, jak bogaty jesteś...

Nie mam żadnego interesu, studnie naftowe. Są albo sponsorzy, którzy mnie kochają i szanują, albo jest moje zapotrzebowanie, które napędzam swoją pracą. Czasami naprawdę chcę zarabiać pieniądze jak w biznesie, ale niewiele z tego rozumiem.

- Ale ile ci wystarczy - oto jest pytanie?

Próbuję to jakoś połączyć. Mogę to zrobić. Życie i sztuka nie powinny się wypierać, wszystko powinno być w harmonii. A odkąd Anya i ja kreatywni ludzie, to myślę, że tutaj wszystko się udało.


Z córką.

Nigdy nie opuszczę moich dzieci – wszystkie są moje

Ty, artysta zamknięty przed rozgłosem, nagle pojawiłeś się na Instagramie, a cały kraj patrzył na Siergieja Bezrukowa z nowonarodzoną córką w ramionach. Co się stało, że trafiłeś do Internetu?

-Sam prowadzisz?

Ale dzisiejszy Internet jest taką pogodą dla wzajemnych skarg i agresji. Ludzie są przyzwyczajeni do pewnego rodzaju bezkarności, która rodzi chęć obrazy: wylewam to, ale nic mi się nie dzieje. Piszą słowa, ale słowa są bezwartościowe. Jest dużo negatywności, ale jest też dużo dobra – z tym trzeba żyć: chce się żyć w negatywności, żyć tam, ale to jest destrukcyjne.

No tak, starannie wrzuciłem zdjęcia na Instagram... Po prostu podzieliłem się swoją radością, że jestem tatą jak wszyscy. A także z nieprzespanymi nocami, chorobą lokomocyjną, brakiem snu.

- Czy masz nianię?

Nie, postanowiliśmy zrobić to sami. To prawda, że ​​​​są dziadkowie - pomagają. Zwiększona uwaga poświęcona dzieciom, zwłaszcza osobom publicznym, psuje ich charaktery. Z reguły sławni ludzie starają się ukrywać swoje dzieci i wysyłać je gdzieś na naukę, aby nie zwracać na nie nadmiernej uwagi. Teraz byliśmy w Niemczech w trasie, poszliśmy do restauracji: kelnerzy i goście nie wiedzieli, kim jestem, ale widziałem, ile widziałem szczerego udziału, jak podziwiali Maszę, pytali, co zabrać. Zachowujemy się w ten sposób tylko w przypadku dzieci. znana osoba, a kolejne dziecko w pobliżu zostanie natychmiast minięte. Tego właśnie boimy się Anya i ja.

Dlatego mniej uwagi poświęcam moim dzieciom, bo będą porównywać, seplenienie, a świat nie jest taki prosty – jest dużo hipokryzji. Kiedy dziecko jest wychowywane w adoracji – spójrz, po prostu wchodzę, a wszyscy już mnie kochają, wszystko mogę – to rodzi deprawację charakteru. Nie, wszystko w życiu osiągniesz sam, pomogą ci rodzice, ale wszystko osiągniesz sam. Mój ojciec mi pomógł, kiedy mnie zobaczył talent aktorski, ale mój ojciec nie był na takim poziomie sławy, aby zapisać mnie do Moskiewskiej Szkoły Teatru Artystycznego.

- Ale twoje pozostałe dzieci... Czy komunikujesz się z nimi?

Tak, mam dzieci. Komunikuję się, pomagam i będę im pomagać.

Nie wyrzekasz się innych dzieci. I te słowa budzą szacunek. Garry Kasparow publicznie wyrzekł się córki – nigdy nie zapomnę jego wywiadu – i stracił ogromny elektorat fanów.

Powstrzymam się od komentarza. Nigdy nie opuszczę moich dzieci – wszystkie są moje. Ale mówienie i rozpowszechnianie informacji o sprawach osobistych oznacza krzywdzenie dzieci. Nie dla mnie - dla nich. Musimy chronić, więc staram się być zamknięty na poziomie osobistym dla prasy: ktoś na tym zarabia. Mówią o mnie: ze wszystkimi się kłóci. To nieprawda, ja po prostu bronię prawa do swojej prywatności.

Kiedy urodziła się Masza, wziąłem urlop macierzyński, specjalnie opuściłem filmowanie i byłem z Anyą przez półtora miesiąca. Były nieprzespane noce: potem powiedziałem, że wracam z urlopu macierzyńskiego, a oni od razu napisali: „Bezrukow opuścił żonę i małe dziecko" Więc jak? Nie można pozwać o tytuł, ale sądy - osobny temat mamy.

Tam są szczęśliwe rodziny, gdzie przyjaźnią się z trzecimi żonami, z piątymi mężami, wspólnie wychowując dzieci... Idealna harmonia świata.

Ja też dążę do harmonii i w zasadzie wszystko mi wychodzi świetnie.

Teatr, podobnie jak inne sztuki, wymaga praktyki dobry humor. „Teatr to świetna zabawa” – powiedział Oleg Pawłowicz. I myślę, że w swoim życiu dużo o sobie czytał, ale był na tyle silny, że wiele rzeczy ignorował, to wszystko. Myślę, że trzeba po prostu pozwolić sprawom przeminąć. Ale rozsądna krytyka to inna sprawa. Przecież ludzie zaangażowani w teatr są w większości szczerzy, więc pomóż im, a nie poniżaj.

Film „After You”, który opowiada o życiu sławny artysta balet Aleksieja Temnikowa, którego kariera została nagle przerwana z powodu kontuzji. Główną rolę odegrał szef Moskiewskiego Teatru Prowincjonalnego Siergiej Bezrukow. Scenarzystą i reżyserem filmu była żona artysty Anna Matison.

Siergiej Bezrukow w filmie „Po tobie”

— Siergiej, specjalnie dla ciebie napisano rolę Aleksieja Temnikowa. To jest w twoim kariera aktorska zdarza się często?

- Dwa razy. Pierwszym filmem był „Jesienin” na podstawie książki mojego ojca. A potem, oczywiście, początkowo postrzegano mnie jako głównego bohatera. A to już drugi scenariusz, który został dla mnie napisany. Może się to wydawać dziwne, a dla niektórych nawet zaskakujące, ale ja, jak wszyscy artyści, przechodzę przesłuchania, czytam przysyłane mi scenariusze. Na niektóre rzeczy zgadzał się, na inne nie. I jestem wdzięczny Annie. Po tym wszystkim, to rzadki przypadek, kiedy aktor ma tyle szczęścia, że ​​ma osobistego scenarzystę i reżysera, który naprawdę powierzy mu tę rolę. Jako artystka bardzo ważny jest dla mnie rozwój, a nie stanie w miejscu. I to jest wielka zasługa reżyserów, którzy zobaczą w aktorze coś nowego, a nie powtórzą tego, co wydarzyło się już pięćset tysięcy razy. Dlatego chcę podziękować Annie za to, że odkryła we mnie zupełnie inny obraz. Wymyśliwszy taką postać, dała mi tę rolę

— W filmie twój bohater ma na szyi krzyż i ikonę. Jak ważna jest dla ciebie religia? W co sam wierzysz?

- To nie jest bohatera, jest moje. I nigdy ich nie zdejmuję. Pozwólcie, że od razu dokonam rezerwacji: ja i mój bohater jesteśmy kompletni różni ludzie. Absolutnie niemożliwe jest porównanie mnie z Temnikowem, ponieważ nigdy taki nie byłem i, jeśli Bóg pozwoli, nigdy nie będę. (Uśmiecha się) Jego zachowanie w społeczeństwie i wobec bliskich jest potworne. Mówię ci, pierwszy raz grałem tak zdeklarowanego drania. Tak, mój bohater to absolutny drań – jeśli spojrzeć na to, jaki był na samym początku. Granie w to było dla mnie interesujące negatywna osobowość. Dopiero wtedy zaczynamy rozumieć, jak wiele bólu czuje w środku. Cierpi tak bardzo, że jest gotowy obrazić każdego, kto jest blisko niego, ale przede wszystkim obraża siebie. Tak, w jego życiu wydarzyła się tragiczna sytuacja, został ranny. Ale możesz zamknąć się przed wszystkimi, albo spróbować stworzyć naprawdę prawdziwą szkołę, a nie placówkę dla bogatych ciotek, którą ma. Jednocześnie patrzy na nich z pogardą, ale sam nigdy nie zrobił niczego poważnego: nie wykształcił ucznia, nie stworzył baletu, który przez te wszystkie lata chciał wystawić, nie został choreograf... Temnikov jest absolutnie człowiek genialny w swoim zawodzie, ale tylko w Ostatnia chwila obudził się. Nie próbował – stchórzył. Wyobraź sobie: być tchórzem przez 20 lat i nie robić nic w swoim zawodzie, który bezgranicznie kocha. On jest tchórzem! I przyznaje to sam przed sobą w monologu w trolejbusie. Przynajmniej pogardza ​​sobą

— Jest nawet moment w filmie, kiedy sugeruje, że Bóg mógłby się z niego „wyśmiać”...

„Myślę, że Bóg się z niego nie śmiał, Pan zawsze daje człowiekowi szansę”. W w tym przypadku dał mojemu bohaterowi tę szansę w postaci telefonu od Marinki. Temnikov to wykorzystał. Inna sprawa, że ​​nie zachował się jak chrześcijanin: umarł dobrowolnie. I to już jest szaleństwo człowieka, który jest poza wiarą w Boga. Takiego człowieka można nazwać miłośnikiem swojego zawodu, jest on gotowy poświęcić życie, aby ten balet mógł zostać pokazany w kanał centralny. Żartował nawet, że balet pokazywany jest tylko w sytuacjach awaryjnych: musi nastąpić zamach stanu czy coś w tym stylu, bo inaczej on zginie... I wykorzystał tę sytuację, wszystko obliczywszy

— Czy potrafisz uzasadnić dobrowolne odejście z życia swojego bohatera?

- Nie zgadzam się z nim. Wydaje mi się, że należało poczekać na premierę, przyjechać na nią i w ogóle żyć dalej. Mógł wystawić więcej niż jeden balet. Temnikow — utalentowana osoba i okazał się produkcją pierwszorzędną. Dlaczego nie miałby zostać doskonałym choreografem? Nie wiem. Pokłóciłem się z moim bohaterem. Ale Anya trzymała mnie żelaznymi pięściami - mówię to w dobry sposób słowa. (Uśmiecha się.)

Siergiej Bezrukow z Anną Matison na premierze filmu „After You”

— Jak ci się pracowało z żoną plan filmowy?

— Anya jest bardzo wrażliwą i uprzejmą reżyserką, niezwykle łatwo się z nią współpracuje. To zdjęcie jest w całości jej osiągnięciem. Na planie zawsze panowała atmosfera miłości: ani jednego przekleństwa! To chyba pierwszy raz, kiedy zagrałem w filmie, w którym nikt z nikim się nie kłócił. Zwykle kamerzysta jest z ekipą oświetleniową, a oni z kimś innym i tak dalej. Czasami artysta musi się spotkać na bardzo długo ważna scena, a obok ciebie dzieje się coś takiego: ktoś wrzeszczy, ktoś na niego krzyczy – nie ma spokoju, a ty próbujesz patrzeć ludziom w oczy i wyjaśniać: „Daj mi się przygotować, mam bardzo trudną sytuację”. scena przed nami!” A tu na miejscu wszyscy pracowali z pełnym zaangażowaniem i byli nastawieni na tworzenie dobry film. Wszyscy są uprzejmi, wszyscy są taktowni. Wydaje mi się, że wtedy taka postawa w najlepszy możliwy sposób odzwierciedlenie w samym obrazie

— Co jeszcze jest dla Ciebie osobiście interesującego tego filmu?

„Tęsknię za filmami pozbawionymi wulgaryzmów, mądrymi filmami, w których jest o czym myśleć i nad czym się zastanawiać”. Wydaje mi się, że ten film jest jedyną próbą Ostatnio sprowadzić do kina poważnego, inteligentnego widza. Niedawno powiedziano mi, że panuje obecnie w Europie moda na kina bez popcornu Wielki sukces. Może czas wrócić do tego, co było kiedyś w czasach Związku Radzieckiego?..

— Czy podczas pracy nad filmem napotkałeś jakieś trudności?

„Trudno było zawsze chodzić z idealnie prostymi plecami i nie wypaść z obrazu, którego wewnętrznie nienawidziłem. To było straszne. Dałem jednak z siebie wszystko i mam nadzieję, że mi się to udało. Zaufałem Anyi całkowicie i całkowicie. W filmie jest scena, w której mój bohater pierwszy raz od 20 lat pije. Wydawałoby się, że to elementarna fizjologia: grać lekko pijaną osobę. Co więcej, „miałem to szczęście” wielokrotnie wcielać się w ten stan w swoich rolach. Ponadto przy różnych amplitudach zatrucia. (uśmiecha się) A dla mnie, jako osoby niepijącej, było to bardzo interesujące. A potem scenę, w której moja postać pije, ćwiczyliśmy i kręciliśmy bardzo długo. Anya ciągle powtarzała: „To nie to! Tak, dobrze, ale to nie jest Temnikov!” W pewnym momencie zacząłem być na siebie zły: nie mogłem tego zrobić! Ale ja już tyle razy grałem pijany! Ale szukaliśmy. I w końcu Anya powiedziała: „Teraz masz to!” Tak, to jest to!" W wieku 43 lat, grając tak wiele ról, wspaniale było odetchnąć i powiedzieć sobie: „Wow! Stało się!" To niesamowite uczucie. Próbujesz – udaje Ci się – robisz wydech i stawiasz sobie kolejną poprzeczkę. I to jest cudowne: iść dalej, rozwijać się i nie myśleć o tym, co robiłeś wcześniej

— Jak kręciłeś sceny nowego baletu? Przecież w tym czasie faktycznie odbywały się próby do produkcji o tym samym tytule „Symfonia w 3 częściach”, która stała się częścią repertuaru Teatr Maryjski.

— Kiedy później naśladowaliśmy moją inscenizację tego baletu z prawdziwymi artystami Teatru Maryjskiego, obok nas był słynny choreograf Radu Poklitaru. Czy możesz sobie wyobrazić: przede mną stoją prawdziwi profesjonaliści, a ja gram ich choreografa. Na szczęście Radu był w pobliżu. Powtarzałam mu ciągle: „Bardzo proszę, komentujcie, podchodźcie, mówcie tak, jak należy, bo jestem artystą dramatycznym, nie choreografem”. I wtedy Radu odpowiada mi z uśmiechem: „Wiesz, słuchałem cię! Stoję i myślę: wszystko jest w porządku, wszystko jest w porządku.” I w pewnym momencie przyłapałem się na myśleniu, że pracuję z artystami jako reżyser w mojej Moskwie Teatr Prowincjonalny kiedy wystawiam sztuki. Zacząłem zachowywać się tak, jak to robiłem z moimi artystami: odprężyłem się, zacząłem żartować, oni zaczęli się śmiać… A gdy tylko poczułem się dobrze, podeszła Anya i powiedziała, że ​​to źle. „A teraz to wszystko odwołujemy, a wy wracacie do Temnikowa” – oznajmiła. „Nie będziemy tego filmować”. I znów musiałem wrócić do nieprzyjemnego obrazu, do sztywności i ponownie stać się Temnikowem. To bardzo twarda osoba...

Artysta Ludowy Federacji Rosyjskiej Siergiej Bezrukow

— Czy sam na poważnie zajmowałeś się tańcem?

— W Moskiewskiej Szkole Teatralnej bardzo podobała mi się dyscyplina tańca, dlatego nadal pamiętam barre. Dla mnie wyobrażenie sobie, jaką tancerką baletową mogłabym być, nie jest tylko fantazją. I - aktor dramatyczny, ale wiele się nauczyłem i pamiętam to

— Czy są ludzie, których podziwiasz w tej dziedzinie?

— Jestem wielką fanką choreografki Piny Bausch, naprawdę ją kocham taniec nowoczesny. Jestem także fanem niekwestionowanego geniuszu, który żyje do dziś – Michaiła Barysznikowa. Kłaniam mu się. Od razu pamiętam film „Białe noce”, który oglądałem na śmierć, i jego emocjonalny taniec do Wysockiego. Radu opracował choreografię do finałowego tańca do Gavrilina, ale kiedy go tańczyłem, wciąż w głębi duszy myślałem o tym, jak wspaniale by to zrobił Barysznikow, którego mogę nazwać idolem. Ja, z racji mojego zawód aktorski, raczej próbowałem w to zagrać. Ale Radu we mnie wierzył. 90 procent tańca wykonałem sam! Oczywiście miałem dublera - Denisa Matvienko, on wykonał wszystkie skoki. Aby tak skakać, trzeba ćwiczyć choreografię i od dzieciństwa być aktorem baletowym. Nawiasem mówiąc, udało mi się osobiście poznać Barysznikowa. Latem ubiegłego roku pojechał na premierę do Rygi, gdzie przyjechał ze sztuką „List do mężczyzny” na podstawie pamiętników tancerza i choreografa Wacława Niżyńskiego. Barysznikow to cudowna, pokorna, niesamowita osoba. Udało mi się nawet zrobić z nim zdjęcie. Wiesz, ktoś marzy o zdjęciu ze mną, a ja tego nie rozumiem. (Uśmiecha się) Ale doskonale pamiętam moje uczucia, kiedy fotografowano mnie z Barysznikowem. Nie możesz sobie wyobrazić - to takie uczucie szczęścia i wewnętrznej rozkoszy!

— Nie zaprosiłeś go do obejrzenia filmu?

„Naprawdę chciałbym, żeby zobaczył to zdjęcie”. Podałem mu dysk. Ciekawi mnie ocena takich mistrzów. Co więcej, ta opowieść nie jest o balecie, ale o charakterze, o człowieku, który mając żelazny charakter, w finale zniszczył siebie, aby ucieleśnić własny pomysł w życiu

— Czy mówisz przede wszystkim o ludziach sztuki?

— Dotyczy to każdego z nas, nie tylko ludzi kreatywnych. Każdy człowiek prędzej czy później zadaje sobie pytanie: co pozostawię po sobie w tym życiu? Nie bez powodu jesteśmy razem Fundacja Charytatywna Konstantin Chabenski wymyślił akcję, która potrwa do 16 kwietnia. Możesz wysłać SMS-a na konkretny numer z kwotą przelewu – i w ten sposób pomóc dzieciom zmagającym się z poważnymi chorobami. A wszyscy, którzy przyjdą do kina, mają szansę pomóc. W ten sposób możesz także zostawić po sobie coś dobrego i miłego. Nawet podstawowe 100 lub 300 rubli. A Ty będziesz już miał okazję powiedzieć sobie, że uratowałeś komuś życie...

Siergiej Bezrukow: „Co pozostawię po sobie w tym życiu?” publikacja: 26 października 2018 autor: Katiusza Szitikowa

W poprzednim wywiadzie dla TN opowiadałeś, że żona zaskoczyła Cię na urodziny: zaprosiła rzemieślników, którzy przez noc wyremontowali Twoją garderobę w Teatrze Prowincjonalnym. Ta historia wydarzyła się trzy lata temu. Jakie jeszcze niespodzianki wydarzyły się od 18 października?

Nie wyobrażam sobie większej niespodzianki niż ta, którą teraz sprawiam sobie i moim fanom! Śpiewam z moją grupą w Crocus City Hall! Gdyby ktoś mi powiedział to rok temu, nie uwierzyłabym.

- To prawda, wygląda trochę jak prima aprilisowy żart. Jak wpadłeś na pomysł, aby zająć się muzyką rockową?

Być może miało na to wpływ kręcenie filmu „Rezerwa” na podstawie Siergieja Dowłatowa – ukaże się on w tym roku. Podczas wakacji we Francji Anechka i ja (żona Siergieja to reżyserka Anna Matison – przyp. TN) pewnego wieczoru postanowiliśmy przeczytać na głos Dowłatowa. Zwykle czytasz ją po cichu i dla siebie – prowadzisz własny dialog z pisarzem. Próbowaliśmy też zobaczyć, jak przekonujące będą słowa Dowłatowa, gdy wypowie je artysta. Czy nadal będzie zabawny i przejmujący jak Dowłatow? Anya słuchała i podobało jej się to. Wtedy zrodził się pomysł na adaptację filmową. Postanowiliśmy jednak, zachowując ducha Dowłatowa, przenieść akcję do czasów współczesnych i uczynić bohatera nie pisarzem, ale muzykiem. Tutaj lepiej byłoby zapytać Anyę, ale myślę, że zdecydowali się zrobić to w ten sposób, ponieważ pokazanie w filmie inspiracji pisarza jest znacznie trudniejsze niż inspiracja, powiedzmy, muzykiem. W końcu jest kino Sztuka wizualna. Mój bohater został muzykiem rockowym i myślę, że to tylko dodało obrazu nowoczesne brzmienie. A bohater nie miał na imię Borys, jak w książce, ale Kostya: Anya uważa, że ​​​​imię Borya tak naprawdę mu nie pasuje. Oczywiście zatwierdziliśmy scenariusz od spadkobierców dzieła Siergieja Donatowicza Dowlatowa - u nas wszystko jest legalne.

Z żoną Anną Matison (2018). Zdjęcie: Timur Artamonow

Czy podczas kręcenia słuchałeś dużo rocka, żeby nastroić się na odpowiednią długość fali? Czy rozmawiałeś z muzykami, żeby być może pożyczył im jakieś cechy?

Zawsze słucham rocka, niezależnie od tego, czy brzmi on w filmie, czy w sztuce, w której gram. Jednym z moich ulubionych zespołów jest Muse. Jeśli chodzi o muzyków, znam Jurę Szewczuka, Sławę Butusowa, Wołodię Szachrina i Lenię Agutin, którzy notabene grali w naszej „Rezerwie”. Znam wielu ludzi, ale nikogo konkretnego nie grałem, Kostya to postać całkowicie fikcyjna. Podobnie jak tancerz baletowy Aleksiej Temnikow, którego zagrałem w innym filmie Anyi - „After You”. Wszyscy myśleli, że zagrałem inną postać historyczną, ale w rzeczywistości Aleksiej Temnikow został wymyślony od początku do końca. Wszyscy próbują też szukać analogii z Kostią, porównać go z jednym z rockmanów, ale tak naprawdę to bohater Dowłatowa, nie tylko pisarz Borys, ale muzyk Kostya. A poza imionami i zawodami łączy ich wszystko: niespełnienie twórcze przez dziesięć lat, depresja, problemy rodzinne – żona wyjeżdża do Kanady i wielka chęć rozpoczęcia wszystkiego od nowa…

Z Leonidem Agutinem na planie filmu „Rezerwa” (2018). Foto: instagram.com

-Uczyłeś się grać na gitarze elektrycznej?

Musiałem się tego trochę nauczyć. Mam klasyczną pozycję rąk, mam dość Szkoła Muzyczna na lekcjach gitary, ale tak gitara sześciostrunowa, ale gitara elektryczna to coś innego. To był mój pierwszy raz, kiedy grałem kilofem. Oczywiście gra na gitarze elektrycznej to niezrównana przyjemność. Instrument jest głośny, ale można go włączyć tak, aby słychać go było tylko przez słuchawki. Często bawiłem się tak w domu, nie przeszkadzając innym.

Spodobała Ci się więc gra na nowym instrumencie – i od tego był już jeden krok do stworzenia własnego zespołu?

Nie wiem, co skłoniło mnie do tego kroku. Może to naprawdę jest rola. Może po prostu próbowałem zaśpiewać to, potem coś innego i tak skończyło się na rocku. Były to oczywiście głównie piosenki do filmów i spektakli. Mam sztukę „Chuligan. Spowiedź” - śpiewam w nim swoje piosenki oparte na wierszach Jesienina. Jest sztuka „Wysocki. Narodziny legendy” – w finale jest cały blok, w którym śpiewam pieśni Wysockiego w rockowej aranżacji i brzmi to całkiem przekonująco. Spróbowałem więc trochę swoich sił w tym zakresie, poszukałem swojej barwy, przetestowałem swoje możliwości wokalne pod kątem zdolności do wysiłku - i w końcu nabrałem tyle śmiałości, że postanowiłem nagrywać piosenki nie na występy! Stworzył grupę, którą nazwał „Ojcem Chrzestnym”…

Pamiętam jedną twoją bohaterkę i naszego ukochanego Dowłatowa, którzy pytali, jak nazywa się rzeka. Odpowiedzieli jej, że to Neva, a ona była zaskoczona: „Neva? Co nagle? A więc „Ojciec chrzestny”? Co nagle?

Nie powiem, to tajna informacja! Ale mogę powiedzieć, że moi muzycy są naprawdę wspaniali, dobre grupy grać i podróżować po całym świecie. Latem wydaliśmy trzy single, pierwszy – „Not about us” – ukazał się 1 czerwca, tego samego dnia znalazł się w rosyjskiej „Top 5” muzycznej listy iTunes, a następnie w europejskiej „Top 100” ! Następny był utwór „What Planet Are We From”, a teraz wydali „Hard Day”, który otwiera mój pierwszy album album solowy. Są również popularne, z setkami tysięcy wyświetleń na YouTube!

To musi być wspaniale cieszyć się z pierwszych osiągnięć w nowym biznesie! Przecież jako aktor bardzo wcześnie osiągnąłeś sukces – w wieku 23 lat zostałeś laureatem Nagroda Państwowa, w wieku 35 lat - Artysta Ludowy. Jakie inne nagrody mogą Cię zaskoczyć w tym obszarze? Z muzyką rockową jest jednak inaczej: z podekscytowaniem monitorujesz liczbę wyświetleń na YouTubie niczym 20-letni student, mimo że wkrótce będziesz mieć 45 lat.

Tak, 45 - i co? Patrzę np. na U2 – to starsi ludzie, w porównaniu z nimi jestem chłopcem, ale grają tak potężnie. Robbie Williams jest w moim wieku i wnosi ze sceny niesamowitą energię! W żadnym wypadku nie porównuję naszych osiągnięć. Mówię tylko, że w rocku nie ma wieku jako takiego. Jeśli masz wewnętrzny ogień, niezależnie od tego, ile masz lat, możesz grać rocka.

Anna nie była zaskoczona takim obrotem spraw? Przecież wyszła za mąż za aktora i dyrektora artystycznego teatru...

Ona jako pierwsza dostrzegła we mnie muzyka rockowego! Dała mi rolę w „Rezerwie” – wierzyła, że ​​mogę to zagrać. Zobaczyła, jak śpiewam i egzystuję w piosence na scenie, i powiedziała: „Masz zadatki! Jesteś absolutnym muzykiem rockowym w swoim zachowaniu, w swoim głosie - musisz to tylko rozwinąć. I stopniowo, krok po kroku, zacząłem zmierzać w tym kierunku. Nawiasem mówiąc, dała mi gitarę elektryczną, kiedy kręciliśmy „Rezerwę” - po prostu z nią pracowałem. Oczywiście miałem dublera: aby zostać gitarzystą elektrycznym, nadal trzeba pracować i pracować. Ale przestudiowałem wszystkie wyniki, więc zarówno na poziomie średniozaawansowanym, jak i na poziomie zbliżenie to było tak, jakbym grał sam.

Kadr z filmu „Rezerwa” (2018). Zdjęcie: Służba prasowa Wytwórni Filmowej Siergieja Bezrukowa

- Czy w młodości nie chciałeś zostać rockmanem? Wielu facetów o tym marzy, ale Ty pasjonujesz się teatrem od dzieciństwa.

Śpiewałem oczywiście piosenki grup „Nautilus Pompilius” i „Kino”! I była jedna fantazja na temat rockera, o której zabawnie teraz pamiętam. W szkole dalej ostatnie połączenie W auli wystawiliśmy tzw. skecz w teatrze. Zaprezentowaliśmy w nim nasze spotkanie absolwentów dziesięć lat później. Wtedy wydawało się, że w ciągu tych dziesięciu lat życie przeminie i będziemy już starymi ludźmi. Jeden zdecydował, że zostanie profesorem, drugi fizykiem, trzeci trenerem, ktoś nawet sobie to wyobraził dyrektor artystyczny teatr Ale wyobraźcie sobie, że wtedy nie marzyłem o teatrze. Wyszłam wyglądając jak gwiazda rocka, która właśnie wróciła z tournee po Ameryce. Przybyłem na spotkanie trochę spóźniony, zmęczony i trochę arogancki. Przywitała mnie cała szkoła, ale prawie nikogo nie poznałam. Zaśpiewał piosenkę i powiedział: „Przykro mi, nie mogę zostać, mam pracę do wykonania”. Parodiował zakażonego artystę gorączka gwiazd. Wszyscy śmiali się serdecznie i kto by pomyślał, że pewnego dnia naprawdę poruszę ten kierunek!

To prawda, że ​​​​w wieku 17 lat 27 wydaje się już głęboką dojrzałością. W tym wieku myślałeś: jestem już taki stary, a jeszcze niczego nie osiągnąłem! „Ale smutno jest myśleć, że młodość została nam dana na próżno”?

Tak się nie stało, ale zawsze uważałem, że pracuję za mało. Wydawało mi się, że nie mam czasu na zbyt wiele. Mimo że wolumen był zawsze kolosalny, wydawało mi się, że trzeba zrobić znacznie więcej! To jest niecierpliwość serca – chciałam wszystkiego na raz, bardzo, teraz! Ale jest to typowe dla wszystkich młodych hazardzistów. Z biegiem czasu zdałem sobie sprawę, że wszystko dzieje się po coś, a moment, w którym coś ci się przydarza, również nie jest przypadkowy – oznacza to po prostu, że twoja droga jest dokładnie taka.

- Uwierzycie, że to już 45? Ile kosztuje prysznic?

Zgadza się - 45. To już dojrzałość, kiedy wiele minęło, wiele już przeżyło, ale jednocześnie jest wspaniały popęd duchowy. Jestem teraz naprawdę, absolutnie szczęśliwy. Mam poczucie, że teraz wszystko jest tak, jak chciałem. Jest praca, dom, rodzina i wielka chęć tworzenia. Nie przestaję – to też jest jedno z bardzo ważne punkty. Jeśli w wieku 45 lat masz jeszcze wiele planów przed sobą i nie zrealizowałeś się jeszcze w pełni, jest to duży plus. Życie nadal jest dla mnie interesujące.

- Teraz będziesz miał ogromny koncert w Krokusie. Czy były urodziny, kiedy uciekałeś od wszystkich?

Być może tak nie było, choć za każdym razem rodzina i znajomi nalegają, żebym w swoje urodziny rzuciła pracę! Zawsze wydawało mi się, że jest to albo film, albo solowy koncert, albo – przez ostatnie pięć lat – solowy spektakl „Życie. Teatr. Film". I tym razem znów mam koncert solowy! Dałem jednak słowo, że w przyszłym roku na pewno 18 października nie będę pracować, ale odpocznę z rodziną. A jeśli daję koncert, jednoosobowy występ czy cokolwiek innego, nie wejdę na scenę i nie będę tego dnia dawał czadu. Ale rozświetlę to jasno i ruszę dupą, bo nie wiem, jak inaczej to zrobić.

„Szalone urodziny” Siergiej Bezrukow i grupa „Ojciec chrzestny” 18 października o 20:00 | KZ „Ratusz Krokusowy”

Siergiej Bezrukow

Rodzina:żona – Anna Matison, reżyser; córka - Maria (2 lata)

Edukacja: ukończył Moskiewską Szkołę Teatru Artystycznego

Kariera: od 1994 pracował w teatrze „Tabakerka” O. Tabakova, w 1995 został laureatem nagroda teatralna„Debiuty moskiewskie”, w 1996 r. - „Czajka” i nagrody państwowe, w 1997 r. - Nagroda Urzędu Miasta Moskwy i Nagroda „Idol”. Zagrał w filmach i serialach telewizyjnych: „Brygada”, „Azazel”, „Fabuła”, „Rezerwa” itp. W 2014 roku został dyrektorem artystycznym Moskiewskiego Teatru Prowincjonalnego

Film, w którym występują nazwiska reżyserki Anny Matison i aktora Siergiej Bezrukow po raz pierwszy pojawią się obok siebie w napisach końcowych, Siergiej i Anna opowiedzieli magazynowi 7 Days o swoim pierwszym spotkaniu, o wyjeździe nad Bajkał, aby nakręcić film „Droga Mleczna”, o pojawieniu się młodej aktorki o nazwisku Bezrukova w kinie rosyjskim, a także podzielił się swoimi planami na przyszłość.

- Siergiej, grałeś w filmie Anny Matison „Droga Mleczna” główna rola. Jak poznałeś?

Bezrukow: W lutym tego roku mój wieloletni przyjaciel, producent Aleksiej Kublitski, z którym wspólnie pracowaliśmy nad filmem „Wysocki. Dziękuję, że żyjesz” – zasugerował przeczytanie scenariusza Anny Matison. Podobało mi się, bardzo szczerze, w przeciwieństwie do standardowych Filmy noworoczne. Było coś w kinie autorskim, w czym zawsze chciałem zagrać. Ale z jakiegoś powodu nigdy wcześniej nie zaproponowano mi tego. Może się mnie boją. Pewnie myślą Siergiej Bezrukow, wtedy występuje tylko w hitach kinowych. „OK” – powiedziałem do Aleksieja. „Spotkajmy się z reżyserem, poznajmy się, porozmawiajmy”.

- Czy byłeś zaskoczony, gdy dowiedziałeś się, że scenarzystą i reżyserem jest młoda kobieta?

Bezrukow: Moim pierwszym reżyserem w 1993 roku przy filmie „Nokturn na bębny i motocykle” była Karine Foliyants. Nie mam w tym względzie żadnych uprzedzeń, nie uważam, że filmy powinni robić wyłącznie mężczyźni.

- Czy wiek reżysera ma znaczenie?

Bezrukow: Nic! Zagrałem z Aloszą Sidorowem w „Brygadzie”. Była to jego pierwsza praca filmowa. Wydawałoby się, że skomplikowana historia sagę gangsterską może ukończyć jedynie doświadczona osoba, która przeszła już przez ogień i wodę. Ale Lesha pochodzi z Siewierodwińska i do tego czasu, pomimo bardzo młodego wieku, prawdopodobnie wiele w życiu doświadczył. I nakręcił niesamowity, duży film. A Anya, w porównaniu z nim, jest już doświadczonym reżyserem, ma na swoim koncie kilka filmów dokumentalnych i film „Satysfakcja” Evgeniy Grishkovets. Obraz ten wywarł wówczas na mnie bardzo silne wrażenie.

- Anno, czy pomogło to, że Bezrukovowi spodobał się Twój pierwszy film?

Mathisona: Nie wiedziałem, czy Siergiej widział „Satisfakcję”, czy nie. Dlatego pojawiła się pewna niepewność. Cokolwiek mówią, na pierwszym spotkaniu prawie zawsze pojawia się uprzedzenie wobec reżyserki. Dlatego zawsze wolę, żeby najpierw obejrzeli moją twórczość, a potem zapoznali się z nią osobiście. Dobrze pamiętam - w dniu, w którym Siergiej umówił się z nami na spotkanie w Moskiewskim Teatrze Prowincjonalnym, ten sam producent Aleksiej Kublitski i ja byliśmy pierwsi na innych negocjacjach. Pomiędzy tymi spotkaniami poprosiłem Aleksieja, aby zabrał mnie do domu na zmianę ubrania. Zapytał: „Dlaczego? Dobrze wyglądasz". A ja po prostu chciałam jak najbardziej uniknąć przyciągania uwagi.